Jdi na obsah Jdi na menu
 


Diferenciál - Diferenciál je druh převodu, který umožňuje přenášení točivého momentu z jedné hřídele na dvě jiné i při změně jejich vzájemných otáček. Diferenciál je typickou součástí pohonu automobilu, která umožňuje různou rychlost otáčení kol při průjezdu zatáček. To je důležité, protože když auto zatáčí, tak vnitřní kolo urazí kratší vzdálenost než vnější, což znamená, že se rychleji otáčí.


Příklad:

http://katalog-automobilu.cz/clanky/diferencialy-2.jpg

Hydrodynamická převodovka - Převodovka se skládá z hydrodynamického měniče a převodové skříně s jednotlivými rychlostními stupni. Hydrodynamický měnič se skládá z čerpadla a turbíny, mezi nimi a okolo nich je olej. Motor je spojený s čerpadlem (což není žádné klasické čerpadlo na vodu, spíše jen takové kolo s různými kanálky/lopatkami/drážkami.) Když se přidá plyn, čerpadlo se roztočí a pomocí kanálků/lopatek/drážek vyvolá též usměrěný pohyb oleje, který opět naráží do lopatek turbíny a tím jí roztáčí. (V podstatě se díky celému hydrodynamickému měniči vytváří jen jakési „pružné“ spojení motoru s převodovou skříní.) Z turbíny se točivý pohyb přenáší do převodové skříně a odsud na hnané nápravy s koly. Pokud jsou otáčky motoru již příliš vysoké, aktivuje se nějaké automatické zařízení, které v převodové skříni zařadí vyšší stupeň, což okamžitě prudce sníží otáčky čerpadla. Díky „pružnosti“ olejového přenosu otáček se otáčky čerpadla a motoru nesníží okamžitě, ale asi během 0,5s až 1s, přitom motor po celou dobu řazení „táhne“. (Na rozdíl od mechanického manuálního řazení, kde řidič sešlápne spojku, tím odpojí zcela motor od převodovky a mezitím s převodovkou řadí.) Hydrodynamická převodovka umožňuje i opačný pohyb - brždění motorem - turbína naopak pohání čerpadlo a roztáčí motor.

Automatická převodovka - Tato převodovka umožňuje automatickou volbu jednotlivých rychlostních stupňů v některých případech s možností manuální volby rychlostní stupňů (např. Tiptronic u Audi). V posledních letech se objevily také tzv. automatické převodovky s variabilními převody (např. Multitronic u Audi, nebo CVT u Nissanu).


Příklad:




BlueBoard.cz